w

Søkemotor optimalisering - SEO

06.09.201909:55 Viktor Håkonsen

SEO omfattende mye, alt fra annonsering til innhold du selv lager på nettsiden din.

Det fins svært mye å lese om dette temaet, og det er et felt som hele tiden er i endring. Ta kontakt for et møte om dette.

1. Annonsering

Betal for annonsering, der det fungerer best for deg. (f.eks: facebook, google, avis, radio, nettsider, etc. Det fins svært mange kanaler som kan brukes.).

Annonsering fungerer raskt, fra du bruker tid/penger til resultatet er konvertert, til en kunde har gjort et kjøp.

2. Eget innhold på nettsiden

All tekst på nettsiden er søkbar, og lager treff via søkemotorer over lang tid. Søkemotorer prøver å gi en score på hvor godt innhold du har på siden din. Og det er svært mange kriterier, hundrevis, her er noen viktige ting å sjekke:

2.1 Beskrivelser av bilder og annet innhold

Søkemotorer sjekker at bilder/video har en beskrivelse (for å ikke diskriminere blinde og svaksynte). En bildebeskrivelsen skal gi en beskrivelse av hva du ser på bildet.
Pass på at beskrivelser er skrevet på følgende 4 plasser:

  1. på hver side, klikk på "edit menu item", legg inn "description".
  2. på hver artikkel -> rediger, legg inn "SEO beskrivelse" (ligger nederst i artikkelen, gjør det på hvert språk.)
  3. på hver artikkel -> rediger, på bilder, legg inn Description (ellers diskriminerer dere blinde. Denne brukes av søkemotorer)
  4. på hver artikkel -> rediger, på høyresiden, legg inn "Url".  Dette er "nice Url", og øker kvaliteten på innholdet. 

2.2 Viktig moment, om deling til sosiale media:

  • Når du deler noe på facebook. Start med å lag en artikkel på nettsiden din, og del den på f.eks facebook. Når folk klikker på linken på facebook, og kommer inn til din nettside. Dette vil f.eks Google tolke som at "dere har godt innhold på nettsiden".

2.3 Fornying av innhold 

  • Legg ut innhold jevnlig. Søkemotorer vil gi dere bedre score på kvalitet av innholdet, om dere legger ut innhold ofte (gjerne 1 gang i måneden eller oftere). En statisk side vil gradvis få lavere score på godt innhold.

2.4 Nice URL

På artikler og sider, så er det mulig å legge inn en "Nice Url". Bruk av disse gir en marginal økning i kvalitet på innholdet.

2.5 Semantikk

Innhold skal strukturers. F.eks skal "overskrift 1", brukes kun 1 gang, øverst på siden. Dette blir ivaretatt av publiseringsløsningen. Deretter kan innhold benytte overskrift 2 til 6, etter behov. I denne artikkelen er overskriftene:

  • "2. Eget innhold på nettsiden" er satt til "overskrift 2".
  • "2.5 Semantikk" er satt til "overskrift 3".

2.6 Statistikk

Statistikk er er viktig for å kunne måle flere ting. F.eks hvor mange kjøpere som fullfører kjøp, og hvem som ikke fullfører kjøp.

  • Installer Google Analytics (Google får mer info om besøket på siden deres med dette verktøyet, det gjør at de bedre kan avgjøre om nettsiden har "godt innhold").

    Klikk på "kontrollpanel" -> "Add-ons" -> "Google Anlaytics" for å legge det inn. Dette verktøyet er et eget fagfelt. Har du en svært stor webshop, f.eks en hotellkjede med senger å fylle opp, så er slike verktøy svært gunstige å bruke mye tid på.